Zoeken in deze blog

31 mei 2020

Van opvoeden naar coachen (van kinderen/pubers)


Om Shantih
            
Lieve allemaal,

Onze kinderen zijn inmiddels pubers van 18, 16 en 12 jaar. Dat pubers anders zijn dan kinderen dat weet waarschijnlijk iedereen (uit eigen ervaring of van verhalen van anderen). Met het stijgen van hun leeftijd is ook onze taak als ouders in de loop der jaren langzaamaan veranderd. Allerlei praktische zaken gaan anders en ook heb ik het idee dat we in plaats van ‘opvoeder’ meer en meer de rol van ‘coach’ op ons zijn gaan nemen.


Althans zo zie ik dat --en dat is allemaal niet wetenschappelijk onderbouwt, noch is een van ons opgeleid als therapeut of onderwijzer-- maar naar mijn gevoel is opvoeden heel veel vertellen, uitleggen, voordoen, corrigeren en dat allemaal eindeloos herhalend. Dit opvoeden is voor ons allang voorbij. Ze weten nu op deze leeftijd inmiddels hoe ze zichzelf moeten verzorgen, entertainen, sociaal te gedragen, wat huishoudelijke taken te doen en wat de regels binnen en buiten huis zijn. Zijn onze kinderen perfecte engeltjes? Nee natuurlijk niet, maar het is wel fijn dat die bovengenoemde punten duidelijk zijn en dat ze veel zelfstandig kunnen. Zich eraan houden en altijd toepassen is een ander verhaal. Ik denk dat daar dan het ‘coachende’ om de hoek komt kijken.

Een voorbeeld: ik tegen zoon/dochter ‘Ik zie dat jij ….. en dat is niet wat we hebben afgesproken toch?’ antwoord ‘jaja, maar….want…..’ ik vervolgens ‘het zou fijn zijn als jij ook je verantwoordelijkheid pakt om het voor iedereen gezellig en leuk te houden in ons 5 koppige gezin.’ Ander voorbeeld: zoon/dochter ‘mama, kun je me helpen met ……’ ik ‘natuurlijk, vertel eens….., waar ben je mee bezig….’.

Ook zijn er wel eens situaties/problemen die we samen bespreken en soms heeft dat als resultaat dat bepaalde regels worden gewijzigd. Meestal gebeurd dit dan tijdens het avond eten, het enige moment van de dag dat iedereen thuis is.
En dan is het leuk om te zien dat pubers heel goed ‘out-of-the-box’ ofwel ‘anders-en-minder-begrensd’ kunnen denken. Hun horizon en grenzen zijn vaak veel breder/ruimer dan die van ons en zo komen we soms tot mooie aanpassingen op regels of leren we van elkaars zienswijzen.

De reden dat ik dit nu opschrijf is dat ik laatst nog eens terug las in de aantekeningen van de thema-avonden die we maandelijks bij Kamala houden, Kamala is spiritueel begeleidster en oprichtster Yogastudio Laksmi. Mijn oog viel op teksten over ‘coaching’ en het volgende had ik toen net na die avond (in januari 2017) gemarkeerd.

  • Taak coach is alleen de persoon te activeren
  • Iemand zo begeleiden dat zij/hij eigenaar blijft van de vraag/verandering
  • Persoon eerst zelf laten nadenken of op een rijtje zetten
  • Luisteren, vragen stellen, interesse tonen waarom hij/zij iets wil weten, analyseren (samen) om oplossingsrichting te vinden


Het ging die avond over coaching als ‘coach’ in het algemeen naar anderen toe en niet zo zeer over coaching richting kinderen, maar ik zag daar wel een leermoment in voor mezelf. Het volgende had ik erbij geschreven: ‘Geef verantwoordelijkheid aan de kinderen, geef vertrouwen zodat hun zelfvertrouwen versterkt’. Waarom deze zin? Toen in 2017 vond ik dat nog erg lastig. Ik wilde vaak nog iets voor de kinderen ‘oplossen’ of ze behoeden voor een onhandige stap door me heel veel met ze te bemoeien. Loslaten vond ik toen nog echt moeilijk en ook om niet bang te zijn voor het eventuele controle verlies.

Inmiddels zijn we dus 3 jaar verder en denk ik dat we aardig in de goede richting aan het gaan zijn als ik zie hoe zelfstandig en wijs onze kinderen nu zijn en hoe veel beter ik (en we) ze nu kunnen loslaten.

Maar een blik op precies die tekst gebeurd natuurlijk niet zomaar, zoals niets zomaar gebeurd. Er was blijkbaar iets wat mij daarin aantrok om verder te lezen……. en dat was het volgende:

Na een paar weken in de ‘intelligente-lockdown-periode’ merkte ik op dat ik mezelf een hele vervelende moeder begon te vinden. Zoals in zoveel gezinnen waren onze kinderen en wij als ouders continue thuis en ik ging me overal mee ging bemoeien. Wat ze wel/niet deden op een dag, of ze hun ‘taakjes’ al gedaan hadden, of ze al fruit op hadden, enz. enz. Echt super irritant vond ik mezelf dan daarna als ik ze had zitten controleren of zelfs op ze had zitten vitten. Totdat ik mezelf dwong om meer met mezelf bezig te zijn en naar die irritatie te kijken. En toen liep ik dus tegen die thema-avonden-map aan.
Dat deze Corona periode veel met mensen doet dat lees je en hoor je overal. Voor mij was het een eye-opener te zien dat ik dreigde in oude gewoontes terug te vallen ten opzicht van de kinderen. Ofwel ‘loslaten die kinderen, hun eigen ding laten doen en ondersteunen/meedenken bij vragen/problemen’. Nu vind ik mezelf gelukkig weer een wat minder irritante moeder. 😉

Heb je moeite om positief en gezond te blijven (in deze corona periode)? Of wil je eens van gedachte wisselen over yoga of meditatie? Neem dan contact op via mijn emailadres nimrita.kaur.2009@gmail.com of telefoonnummer 06-57594479.
Kijk ook eens op onze website Yogastudio Laksmi voor ons aanbod/activiteiten en Zomerprogramma.

Met lieve groet,
Nimrita

Om Shantih Shantih Shantih
(Ik wens je liefde en vrede toe in de 3 werelden. Fysiek, mentaal en spiritueel.)